Nyheter

• Anders Bengtsson Jättesuffix med latinska rötter 2021-05-05 Alla har behov av att förstärka och överdriva. Romanska språk gör det på ett gemensamt sätt – med en liten jätteändelse. Ny populärvetenkaplig artikel av Anders Bengtsson, professor i fransk språkvetenskap vid Stockholms universitet publicerad i "Språktidiningen".
  • Sofia Lodén, French Romance, Medieval Sweden and the Europeanisation of Culture, Cambridge, D.S. Brewer, 2021 Ny bok om medeltida litteratur av Sofia Lodén 2021-02-19 Idag släpps Sofia Lodéns bok French Romance, Medieval Sweden and the Europeanisation of Culture. Boken handlar om fyra medeltida texttraditioner och deras betydelse för framväxten av en europeisk kultur. Texttraditionerna har gemensamt att de växte fram i en franskspråkig miljö och senare nådde det medeltida Sverige.
  • Fanny Forsberg Lundell - Foto: Fotografnamn Niklas Björling / Stockholms universitet
Fanny Forsberg Lundell har publicerat en artikel i Kvartal 2021-02-15 Fanny Forsberg Lundell, professor i franska vid Romanska och klassiska institutionen, och Berit Aronsson, universitetslektor i språkdidaktik vid Umeå universitet, har skrivit en artikel om språkets vikt för integration.

Romling kontaktpersoner:

Styrgruppen för RomLing: